|
Előszó
„Nógrád megye a XIX. században nemcsak
Madách Imrét és Mikszáth Kálmánt küldötte a halhatatlanságba, Bérczy Károlyt és
Komjáthy Jenőt a magyar irodalom második vonalába, hanem jónéhány különc
figurát, csekélyebb tehetségű tollforgatót is, jobbára csak a művelődéstörténet
lapjaira”. Róluk egyszer-egyszer ejtünk szót, „hogy teljesebb vagy
színesebb legyen képünk a magyar kultúra tegnapjairól”. Kerényi Ferenc
írását még nem ismertem, mikor elhatároztam, hogy utána járok a nógrádi,
(balassagyarmati) kismestereknek és a Nagyok árnyékában című antológiába
megpróbáltam összegyűjteni verseikből a ma is olvasható, általam
legjobbaknak tartott darabokat, elmerengve azon, hogy milyen szomorú dolog is a
felejtés. Az egykori szerzők tevékenyen kivették részüket a megye pezsgő
irodalmi életéből, melyből a naponta idézett „nagyok” kinőttek,
míg akkori „évfolyamtársaik” kötetei ott porladnak a nagy könyvtárak
mélyén, tudjuk, nem véletlenül. Ilyen szerzőnek tűnt előző
gyűjtőmunkám során Lisznyai Kálmán is, de nem vettem be őt a kis
antológiába, mert röviden átfutva könyvein úgy tűnt, hogy talán külön
kötetet érdemel tetemes költői életműve, és főként különös
figurája. Akkor még nem láttam, hogy nem könnyű munka
vár rám, hiszen egy alig évtizedig üstökösként fénylő, rendkívül
heterogén életművet hátrahagyó költőről van szó, a korabeli
irodalmi élet fenegyerekéről, akiről a bőséges korabeli
forrásokon túl, értékes későbbi tanulmányok, könyvek is foglalkoznak, ami
nem lehet véletlen: Lisznyai személye és költészeti mozgalma nyomot hagyott a
XIX. század irodalmi életében. Életrajzát illetően utalunk Bányai Elemér
(1901) és Szilágyi Márton (2001) munkáira, melyek felmentenek az életút
részletes ismertetése alól, csak a főbb állomásokat jelzem. Lisznyai
(Damó) Kálmán (minden életrajz, lexikon szerint) 1823. október 13.-án született
a Nógrád megyei Herencsényben. A család székely eredetű, egyik ága került
Magyarországra. A költő anyja korán meghalt, jogász apja nevelte, aki
szívesen verselgetett. Az ifjú először Losoncon, majd Pozsonyban és
Eperjesen tanult, itt írta első versét, melyet közöltek. Jogot végzett,
ügyvédi vizsgáját 1843-ban tette le. Ezt követően visszatért Nógrádba
jogászkodni, de poéta lelke és ambíciói Pestre vonzották, jellegzetes alakja
hamarosan fel is tűnt a pesti közéletben. Verseit közlik a lapok, egye
ismertebbé lesz. 1847-ben adja ki Tavaszi dalok című kötetét, melyről
csaknem minden irodalmi lap megemlékezik, többnyire dícsérőleg.
Egyre nagyobb hírnévre tesz szert, a pesti társaság,
szalonok kedvence, költő, szerkesztő, ivócimbora, napokig dáridózó
kedves ember, ha kell forradalmár. A Forradalom idején kiderül azonban, hogy
személyisége kevéssé alkalmas a hatékony politikai szereplésre, ennek ellenére a
megtorlás idején kényszersorozás során Tirolba küldik közkatonának, szabadulása
után még 1853-ig figyeli a rendőrség. Hazatérése után indul el igazi
karrierje, amikor kiadja Palóc dalok (1851) című kötet. A
közönségsiker kirobbanó, az első kiadás után a másodikat is szétkapkodják,
6000 példányban. A józan kritikusok, Gyulai Pál, Erdélyi János, Salamon Ferenc,
Arany János azonnal intik a gondosabb munkára, figyelmeztetik cikornyás
manírjaira, álnépies hangvételére. A siker azonban elvakítja, sorra adja ki
vaskos köteteit: Madarak pajtása (1856), Új palóc dalok (1858), Dalzongora
(1858). Hatalmas népszerűségét zajos vidéki útjainak,
a dalidóknak is köszönheti. A dalidó, amit Lisznyai „Költői estély”
néven is említ, halványan a mai zenés-irodalmi „hakni” elődjének is
tarthatunk, azzal a markáns különbséggel, hogy akkor, e fellépések alkalmával
Lisznyai és társai szavalatokkal, zenével a nemzeti érzést ápolták és
erősítették,
fenntartva-táplálva a reményt egy leendő politikai-társadalmi változás
lehetőségére. E körutak verses anyagát Lisznyai szavalókönyvben adta
ki. Népszerűsége azonban 1858 után fokozatosan
erodálni kezdett, a kritikus szavak száma is szaporodott, a dalidók is
megszűntek lassan, miként Szana Tamás írta: „ a mint a nemzet
visszanyerte szabad rendelkezési jogát és többé nem volt megtiltva a
politizálás: megszűnt az irodalommal való demonstrálás és a „dalidók”
is elvesztették népszerűségüket”. A hajszolt
életmód, az italozások kikezdik egészségét, az egyre gyakoribb kezelések
eredménytelenek, ágynak esik ismét és 1863. február 12.-én végleg elbúcsúzott
zajos életétől, „nejét és két kis fiát (Elemért és Tihamért) nagy
szorultságban hagyta hátra”. Halálos ágyához hívta Madách Imrét és - egy
egészen friss értesülés szerint - két gyermeke nevelését bízta nagy drámaírónkra
(Andor Csaba közlése). Mi volt Lisznyai Kálmán és költői
mozgalmának titka? Honnan a szűk évtizednyi hihetetlen sikertörténet és
gyors eltűnés a feledés homályába? Ehhez a magyar irodalom és a társadalom
Világos utáni állapotáról szükséges szólni igen röviden.
A
magyar író szerepe a negyvenes években, és a forradalom után még
hangsúlyosabban, hazafias cselekedet volt. Politikai harcunk sikerének egy
komoly tényezője és színtere volt az irodalom (nem először
történelmünk során), az író és műve többnyire tudatosan vállalt, de
öntudatlanul is, politikai célokat szolgált. ”Minden sor, melyet magyar
nyelven írtak, egyúttal az erő gyarapodásának, az önállóságnak a
térfoglalását jelentette s bizalmat adott a nemzetnek a maga életrevalóságához.” A
Világos utáni magyar társadalom bénult állapotban van, tombol az osztrák terror,
az alkotmányosság megszűnt, társadalmi-politikai szinten a rendőrség,
a szellemi életben a szigorú cenzúra az egyetlen úr, melyek minden gyanús
mozzanatra lecsapnak. A beözönlő idegen invázió befészkeli magát a
társadalom minden zugába, erős elnémetesítési törekvések indulnak el. Az
irodalom hatalmas vérveszteséget szenved: Petőfi hősi halált halt,
Jókainak bujdosnia kell, Arany Szalontán, Tompa Bején húzza meg magát (osztrák
auditora így engedi el: „Also, jetzt sind Sie frei, de több gólya nem
csinálni”).
Degré Alajost internálják, Vajda Jánost, Lisznyait sorkatonának sorozzák
Tirolba. Vörösmarty depresszióban: „most tél van és csend és hó és halál”;
Bajza megőrül, Vachot Sándoron is kitör a téboly a börtönben, Garay János
testi-lelki beteg, Czuczort egyetlen verséért Kufsteinbe viszik, Eötvös és
Jósika emigrációban (utóbbit halálra ítélték).
Egyfajta vákuum keletkezik tehát irodalmunkban, mely megkönnyíti a kisebb
tehetséggel bíró, de igen ambíciózus tollforgató réteg jelentkezését,
térnyerését. De ne legyünk igazságtalanok, a helyzet nem ilyen egyszerű. A
társadalom egyetlen vigasza ismét a magyar szó, a versek, a még magyarul
olvasható újságok lesznek. Szemernyi remény a túlélésre. A végsőkig
elkeseredett, megalázott társadalom még meglévő életképességeinek
kifejtésével védekezett és ez rövid idő alatt megszülte a reakcióit a
költészetben is, melyek a negyvenes évek népiességéből indultak ki. Egyik
irányzata a Petőfit csendesen követő, utánzó epigonizmus,
(vezéralakjai Székely József, Zalár József, Tóth Kálmán); a másik vonulat a maga
hangosabb, sértett magyarságával protestáló, többnyire túlzó nyelvi eszközökkel
dolgozó, zajosabb költészeti irányzat a provincializmus, a tájköltészet, mely -
Erdélyi János szavával - kelmeiségként vonult be irodalomtörténetünk apró
betűs részébe. Ennek az irányzatnak volt vezére és fő
alakja Lisznyai Kálmán. Az itt csoportosuló lelkes költő gárda (Szelestey
László, Spetykó Gáspár, Zajzoni István, Csermelyi Sándor stb.), egyrészt
szándékosan kerülni akarta a Petőfi-epigon státusát, másrészt meggyőződésük
volt, hogy a magyar nemzet feltámadása, megújulása a paraszti kultúrából fog
kiszökkenni, a vidék népe a fejlődés letéteményese. Fellendült a
vidékiesség költészete, a paraszti nyelv, a tájszólások beemelése a költészetbe,
hogy megmutatkozzon az igazi, osztrák elleni nemzeti erő; „ a
germanizáció ellenében a magyar hazafiság izmos öntudata”. Minden tájköltő
saját szűkebb pátriája népét tartotta a legeredetibb magyarnak, így
Lisznyai a palóc mítoszban, hagyományban, nyelvben vélte keresni és megtalálni a
legeredetibb nemzeti jellemvonásokat.
„Úgy látszik,
hogy általánosulni kezd irodalmunkban a hit, miszerint leginkább a népköltészet
alapján fejlődhetik nálunk egy tisztán eredeti nemzeti költészet, mely
bírván a magyar gondolkozásmód, jellem, szokások és nyelv eredeti kellékeivel
– menten minden idegen zománczoktól, a magyar élet hű kisugárzása és
tükre leend. – Részemről teljesen át vagyok hatva e hit igazságától s
kérdésentúlinak tartom mikép a nép leginkább meg van őseredetiségében, s
azért nyelvünk sajátságainak, nemzeti szokásaink s érzületeinknek ő a
leghívebb antiquariusa. Pietással kell tehát beszállanunk hozzá, hogy házi
életének szekrényeiből az általa megőrzött kincseket kiszemelhessük s
legalább nehány morzsával pótolhassuk azon hiányt is, melyet a nép családi
erkölcseivel vajmi keveset bibelődő történet a régibb időben
betölteni elmulasztott”- írja Szelestey László a Falu pacsirtája kötetének
előszavában. A tájköltészetben azonban a „népies bájt
pórias cifrálkodás váltotta fel, a könnyedség pongyolasággá lett, a szenvedély
heve nagy mondásokba fulladt” (Pintér Jenő). A népies versek
áradta indul meg, tömve tarka szóvirágokkal, Petőfitől
csak ifjúkori túlzásait és a lírai külsőségeket tanulták el. „Divat lőn
népköltővé lenni belső ösztön, komolyan vett élmények nélkül, erőszakosan
nekihevülve” - háborog Gyulai Pál, a tájköltészet egyik leghevesebb
bírálója. A tájköltők hihetetlen népszerűségét nem hinnénk,
hogy csak az olvasóközönség hirtelen kialakuló ízlésficamával lehetne vagy
kellene magyaráznunk, inkább a politikai okokból tetemesen felduzzadt számú és
ez okból érthetően felhíguló olvasóközönség reakciójával. Lássuk be,
hogy a populáris, könnyen érthető, a nagyobb tömegek
esztétikai-érzelmi-értelmi igényét kielégítő giccs vagy arra hajló művészet
minden időben népszerűbb, mint a valós értéket képviselő. Ez
napjainkban is éppígy van, mint volt az 1850-es években itt Magyarországon, vagy
bárhol másutt a világban.
Az évszázadokig elnyomott
magyarság körében a népi-táji külsőségeket hangsúlyozó, cifraszűrbe
bujtatott, paszományos, csárda-betyár-puszta romantika hatása mindig közvetlen
és tartós volt, a sírva-vigadós hazafiság poézise (és zenéje) rendkívül
tetszett. A Bach diktatúra alatt e költészet népszerűsége teljesen érthető,
vigaszt adó és reményt csepegtető hatását szomjazta az egész társadalom. A
tájköltők és műveik üstökös-ívű pályájának feltehetően ez a
másik, érthető oka.. Kénytelenek vagyunk egyetérteni Bányai
Elemérrel: „Hogy Petőfit ízléstelenül sokan utánozták s remek művek
helyett kelme műveket alkottak, sajnálatos ugyan, de megbocsátható, a mint
hogy Arany János is megbocsátott”. Mikor Lisznyaiék mozgalmát maga is
keményen elmarasztalta, egyedüli mentségüket abban látta, hogy legalább
„magyarul döngicsélnek”. De lássuk röviden Lisznyai
Kámán költői pályafutását. Mint jeleztük, „az ötvenes évektől kezdve a
hatvanas évek elejéig, népszerűbb, ismertebb, kedveltebb és szeretetreméltó
modoránál fogva megnyerőbb alakja alig van az akkori idők érdekes
irodalmának. Ünnepelt költő, kinek verseit az egész magyar közönség
olvassa, idegen nyelvekre fordítják…, az akkori költői nemzedéknek
egy nagyobb zöme a mestert látja benne…Nevének népszerűsége majdnem
vetekedett az Arany János és Petőfi nevének a népszerűségével”,
számos művét megzenésítették. Petőfi, a korai Lisznyai versek
olvastán még arra a kijelentésre is ragadtatta magát, hogy „A Lisznyaiéhoz
hasonló verseket szeretnék írni”. „Még életében éri a
magyar írónak addig majdnem ismeretlen szerencséje, hogy műveit nemcsak
olvassa, hanem valósággal szétkapkodja a közönség, hogy uton útfélen idézgetik,
szavalják”. Egy kritikusa a Tavaszi dalok megjelenésekor így írt:
„Amit addig írt, apró csillagok, feljött a nap s elhomályosítá őket. Egy új
régiót látunk itt a magyar költészet országában, telve gyöngyökkel, mesés
bűbájjal,
mithosszal, eddig ismeretlen maradványokkal. Majdnem minden lap egy fényes kép,
mit eddig csak álmainkban láttunk, itt végre megvannak valósítva”. Egy
másik, későbbi méltatója szerint „Lisznyai, ha világirodalmi jelentősséggé
nem fejlődött is, a magyar költészetben kiemelkedő pontot alkot.
Írótársainál, kik az akkor divatos provincializmus tömbét képezték jóban,
rosszban, egy fejjel föllebb állott, nem kevés ideig vezérök volt”
(Závodszky 1871). Hosszan idézhetnénk a lelkendező, rajongó írásokat,
történeteket. Tény, hogy 1850-60 között „egy-egy kötetével nagyobb zajt és
érdeklődést tudott előidézni, mint Arany egész költői pályája
folyamán”. Népszerűsége rövid ideig vetekedett Petőfiével,
festmények, metszetek készülnek róla, Izsó Miklós, a kor vezető szobrásza,
mellszobrát is elkészíti. Intenzív jelenléte állandó az irodalmi köztudatban és
társasági életben, munkatársa valamennyi irodalmi lapnak. „Mindenütt jelen
van s nélküle valamire való dolog meg sem eshetik”.
Lisznyai
bohém, „költői” alkat, az anyagi dolgok iránt semmi érzéke, vagyona
rövid idő alatt semmivé lesz. Nagy lábon él, ha teheti, ilyenkor mindenki a
vendége; ha nincs pénze, kölcsönkér. A polgári életvitelbe beilleszkedni
képtelen, különcködő, „kit egyszer zsinórozott palóc ruhában és fokossal,
aztán cifra szűrrel, majd tiroli exhuszár uniformisban láttak az utcán
megjelenni”. Jókai így jellemzi: „eredeti alak: vékony cingár legényke, hősi
taglejtésekkel; bendegúzi méltóság az arcán;… hangja éles és rikácsoló, s
még hozzá egészen palóc kiejtésű… nevetni kénytelen hallgatója.
…hanem a hahota nem zavarja őt meg,..s utóbb a hallgatót átjárja a
melegség, mely szavait izzóvá teszi.…tapsolnak neki. Nagyokat mond,
képtelenségeket. Egyszer Petőfinek azt mondta egy költeménye feletti
elragadtatásában: „Te eget eszel s isteneket hánysz”. Szélsőséges
és felületes személyiség, nem köti kellő mély érzelem semmihez, a
pillanatnyi benyomások, érzületek rabja, értékrendje ingatag. [Sokat emlegetett
hazafisága is felületesnek imponál. A Pestre látogató Ferenc Józsefet magasztaló
versben köszönti jó pénzért, (ekkor írja Arany a Walesi bárdok-at!), a
magyarságot királyhű karakterűnek jellemzi, a forradalmunkat leverő
orosz sereg hadifogságba esett tisztjeivel iszogat.] Egész
személyiségére az éretlenség, az infantilizmus jellemző, ami éppenséggel
nem lenne baj (hovatovább egy kicsit szükséges is) egy költőnél, csakhogy
Lisznyaiból az alkotás fegyelmezettsége hiányzott, alkotói fejlődést nem
mutat. Kerényi tömör megfogalmazása való ide: „Lisznyai a tékozló költők és
emberek típusából való. Tehetségét sohasem bontotta ki, életművét nem
építette, műveit nem gondozta”. Megelégedett az efemer sikerekkel, s
mikor leáldozóban volt csillaga, meglepő pontossággal definiálja önmagát:
„Én nem élek a jövőnek és nem is írok a jövőnek. Beérem azzal a
népszavazattal, amit kaptam: hatezren vették meg a Palóc dalok két kiadását”.
Bohém, hedonista önmagát hosszú önirónikus versben festi
le („Egy negyedrész Epikur”). Arcképe pontos és tisztes önismeretre vall:
bevallottan képtelen hibáin túllépni. Mindenki szerette, mert
szeretetreméltó, de komolyan nem vehető kópé volt:
De
én csak szegény kópé Vagyok,
és pediglen nem más: Egy
könnyelmű, de jó gyerek, Egy
szerencsétlen pikulás --------------------------------- Ezen
örvényes időben Pályámon
csak úgy kullogok S
mindamellett hajszálhegyig Becsületes
fickó vagyok.
***
Költészete
pontos mása személyiségének. Lisznyai Isten kegyelméből való poétának
tartotta magát; az ilyen őstehetség -vallotta - nem szorul művészi
elmélyedésre, gondosságra, tanulásra. Versei ezért telve különleges, bizarr,
mesterkélt, ugyanakkor számtalanszor ismételt hasonlatokkal, szótársításokkal,
jelzőkkel, szökellő ötletek és agyoncicomázott képek áradatával. Csak
egyetlen kritikát idézünk a nagyszámúból. A Pesti Napló kritikusa szerint az Új
palóc dalok-ban „hiába keresünk rhytmust… költői eszme pedig éppoly
ritka, mint amily gyakori a legmesterkéltebb képtelenség vagy
otrombaság.” Felmerül
végül a kérdés, hogy akkor mi végre ez a kis gyűjtemény verseiből?
Egyszerűen azért, mert - minden a fentebb leírt és a sok nem idézett
jogos kritika ellenére - a Petőfi utáni átmeneti időszakban megjelent
költőáradat egyik azon tagja, akiben a költői tehetség jelei egyértelműen
észlelhetők. Jó sorokat, versszakokat vagy verseket tudott írni, főként
akkor, mikor valami valós élménye volt, valami olyan történés, érzés, mely
mélyebben tudta megérinteni könnyelmű, de érzékeny „lángkeblét”.
Képes pl. korát megelőzve egy impresszionista verset írni, mely bizton nem
átgondolt költői lelemény, de kortársainak eszébe sem jutott ilyen forma.
Népies korszakában írt első kötetében van több kifejezetten jó vers is, és
ismét egyet kell értenünk Bányai Elemérrel: „versei közül össze lehetne
válogatni egy jó füzetre valót, melyeket még ma is élvezettel lehet elolvasni”.
Ennek a biztatásnak igyekszünk most eleget tenni, már csak azért is, mert „a
szabadságharc után való időkben ezek a versek is nagyban segítették a
könnyek felszárítását, az elevenen élő sebek enyhítését s épen azért a
közönség több jóakarattal fogadta, mint a kritika, mely egyedül csak a
költészeti dekadenciát látta bennük” (Bányai). Az idő
bebizonyította, hogy a kritika jogos volt, nekünk viszont legyen egy kicsit
dolgunk reformkori költészetünk közkatonáira, jelen esetben altisztjei egyikére
emlékezni. 2008. Szent András hava Zonda
Tamás
|